0

Status Mei 2012


"Jangan hanya kerana satu kesalahan, kita membenci seseorang itu habis-habisan. Boleh jadi semasa kamu memikirkan 10 kejahatannya, orang yang kamu benci itu sedang mengingati 20 kebaikan kamu, lalu dia berdoa untuk kebaikanmu."


Peringatan bersama :
Penyakit wanita banyak pada mulutnya (mengumpat).
Penyakit lelaki banyak pada matanya (memandang yang haram).


Jangan lebihkan rindu pada kekasih daripada ibu bapa. Jangan lupa, siapa lebih lama hidup bersama anda?"

p/s : Rindukan Allah juga dan Rasulullah SAW.


"Teruslah berbuat baik, berkata baik, dan memberi nasihat yang baik. Walaupun tidak ramai yang mengenali kita dan bertegur sapa di FB, cukuplah Allah yang lebih mengenali kita daripada yang lain. Jadilah seperti jantung yang tidak terlihat tetapi terus berdenyut setiap saat hingga membuatkan kita terus hidup menjelang akhir hayat."


Buat mereka yang merasa kecewa atau 'down' hari ini :
"Kegagalan bukan bermakna anda tidak mencapai apa-apa. Ia bermakna anda telah mempelajari sesuatu."


"Maturity doesn't depend on age. It depends on the way you think."


Satu perkongsian yang menarik daripada Prof Dr. Muhaya:

"Saya berkesempatan utk bertemu dgn ibu kepada seorang ilmuwan agama (ustaz) yang tersohor pada masa kini. Melihatkan kpd kebolehan anaknya dalam menyampaikan dakwah, maka saya bertanya kepada ibunya, apakah rahsia beliau dalam mendidik si anak?

Jawab si ibu, sewaktu si anak (ustaz) dilahirkan, beliau telah mengambil keputusan utk berhenti kerja bagi menumpukan sepenuh perhatian beliau utk menyusukan anaknya selama genap 2 tahun.

Selain itu, pada setiap malam, apabila mereka suami isteri dikejutkan si anak utk menyusu, suami beliau akan turut sama bangun. Suaminya akan menyediakan susu kepadanya utk minum sambil beliau menyusukan anaknya itu. Suaminya tak benarkan beliau menyusu sambil baring.

Sebaliknya, suaminya akan menyediakan belakang badannya utk beliau bersandar menyusukan anak sambil duduk dan memastikan keselesaan semasa menyusu. Bayangkan bagaimana emosi si isteri apabila setiap malam dilayan sebegitu oleh si suami."

SUBHANALLAH.. Indahnya alam rumah tangga jika bersandarkan amanah dan kasih sayang kerana Allah. Tak mustahil jika mereka dapat melahirkan generasi yang baik akhlaknya.

Persoalannya, siapakah si anak yang dimaksudkan???

Beliau adalah USTAZ DON DANIYAL DON BIYAJID.


Komen peribadi berikutan tajuk besar NST 'Nik Aziz is father of kafir' : 

“Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)”. - Riwayat al-Bukhari dan Muslim.


"Andai tidak kita mampu mengaji semerdunya, janganlah pula kita tidak langsung menatap ayat suci-NYA. Sungguh, melihat al-Quran sahaja sudah berpahala, apatah lagi mendengar alunan ayat-NYA, lagikan membacanya, malah amat besarlah manfaatnya untuk orang yang membaca, memahami tafsirnya serta mengamalkannya. " 

p/s : Kita orang yang bagaimana? Fikirkan..


Salam Penghulu Segala Hari, hadis peringatan :

Rasulullah SAW bersabda :

Barangsiapa yang bangun di pagi hari dan hanya DUNIAWI yang difikirkannya, sehingga seolah-olah ia TIDAK MELIHAT hak Allah dalam dirinya, maka Allah akan menanamkannya 4 penyakit :

1. KEBINGUNGAN dan KESEDIHAN yang tiada putus-putusnya.
2. KESIBUKAN yang tidak pernah ada habisnya.
3. KEPERLUAN yang tidak pernah terpenuhi.
4. KHAYALAN dan CITA-CITA yang tidak pernah kesampaian.

[Hadis Riwayat Imam Thabrani]


"An 'ex' is called an 'ex' because it’s EXample of what you shouldn’t have again in the future."

"ALLAH tidak pernah memisahkan sesuatu dari hambaNYA kecuali DIA menggantikannya dengan yang lebih baik."

p/s : Kadang-kadang, lebih baik membiarkan kesedihan bertandang, andai itu yang dapat ‘membawa’ pulang hati kita pada-NYA, daripada kegembiraan yang ‘melarikan’ kita jauh dari-NYA. T_T


"Saya ingatkan saya yang paling teruk diuji Allah. Tetapi, ada lagi insan lain yang dibuang keluarga sendiri dan keluarga suami hanya kerana beliau mula berubah daripada tidak bertudung kepada bertudung, daripada membalut aurat kepada menutup aurat. Teresak-esak saya membaca mesejnya. Sehinggakan saya sendiri kehilangan kata-kata semangat untuk dihadiahkan kepadanya. Sebegitu besar ujian Allah kepada hati-hati yang merindukan kasih-sayang-Nya."

p/s : Jangan putus harapan. Teruslah bangkit berjuang! Kerana disebalik kepahitan ini, Allah selitkan tarbiyyah untuk kita dengan mendatangkan ujian yang maha hebat, kerana akhir nanti, Syurga itu juga maha hebat!


"Sekuat mana pun godaan yang kita hadapi, sekukuh apa pun cubaan yang harus kita depani, sebesar apa pun kegagalan yang kita rasai, sesusah mana pun hari-hari yang kita lalui, jangan pernah berhenti berharap pada Allahu Rabbi. Jangan berhenti berdoa pada Ilahi. Kerana doa itu adalah pintu kebaikan. Dan kerana doa juga adalah senjata orang beriman."

p/s : Teruskan berdoa dan berdoa.


"Dear boys, be the type of guy you would want your daughter to be with."


Syaitan 'beramai-ramai' hadir ketika kita : 

- Terlalu marah.

- Terlalu sedih. 

- Terlalu letih. 

- Sedang memuncak syahwat.


"Kita merancang tetapi ALLAH Maha Perancang. Kita melaksana tetapi ALLAH jua Maha Perkasa menentukannya. ALLAH memberi apa yang kita PERLU bukannya apa yang kita MAHU."


"Kita terlalu fikirkan apa yang akan terjadi pada masa hadapan sehingga menimbulkan kerisauan, sedangkan seharusnya kita PERLU terlebih dahulu melakukan yang terbaik hari ini, barulah masa hadapan tidak merisaukan."


"Berpegang teguhlah dengan al-Quran, Hadis, Ijmak dan Qias Ulama'. Ulama' memang tidak maksum tetapi mereka mewarisi ilmu Nabi dan mendapat kepercayaan Allah di dunia."


Pesanan dari sahabat :

Hari Selasa bermula 1 Rejab, jadi esok malam (Isnin) adalah malam 1 Rejab. Imam Syafiie rahimahullah berkata, ada 5 malam dalam setahun, Allah SWT bukakan pintu langit, salah satunya adalah malam 1 Rejab.

Jadi, esok malam, perbanyakkan doa mudah-mudahan Allah ampunkan dosa kita, memakbulkan doa kita pada malam 1 Rejab. Antara lain yang kita boleh lakukan dalam bulan Rejab ialah, banyakkan Istighfar, minta ampun daripada Allah SWT. Yang paling bagus adalah "Sayyidul Istighfar" bermula dari esok malam. Bulan Rejab dikenali sebagai bulan Istighfar.

p/s : Moga dikuatkan hati dan ditekadkan iman untuk beramal, insyaAllah.


“Lima malam doa tidak ditolak, malam pertama bulan Rejab, malam Nisfu Sya’ban, malam Jum’aat, malam Hari Raya Eidul Fitri, malam Hari Raya Eidul Adha." - Hadis Riwayat Al-Baihaqi. 

Allahumma barik lana fi Rajab wa Sya'ban...wa ballighna fi Ramadhan..amin YA RABB..

Ya ALLAH, limpahilah berkat kepada kami pada bulan Rejab...dan Sya’ban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan...amin Ya ALLAH..


"Selamat berpuasa kepada sesiapa yang berniat puasa sunat/qada' esok hari. Moga diteguhkan akidah dan ditingkatkan iman, insyaAllah."


''Ketika wajah penat memikirkan dunia, maka berwudhuklah. Ketika tangan letih menggapai cita-cita, maka serulah ALLAHUAKBAR. Ketika bahu tiada kuasa memikul amanah, maka bersujudlah. Ikhlaskan semuanya kerana ALLAH SWT. Agar tunduk disaat yang lain angkuh, agar teguh disaat yang lain runtuh, agar tegar disaat yang lain masih terdampar.”

p/s : Dari dulu sampai saat ini, pembakar semangat saya adalah Surah al-Baqarah : 153.


Bersyukur, dan bersyukur lagi! Ucapan tahmid tanda terima kasih kita kepada Allah. Jangan bimbang apabila kita diuji dengan hilangnya pekerjaan, hilangnya orang yang tersayang kerana kehilangan hanyalah bersifat sementara dan boleh dicari ganti. Tapi jika kita 'hilang' Allah dalam diri, Allah itu hanya SATU.

Jadilah hamba kepada Satu Tuhan, bukan hamba kepada 'tuhan-tuhan' kecil untuk digembirakan.

p/s : Jom tingkatkan amal ibadat kita di bulan Rejab. Hanya keampunan Tuhan yang layak dipinta. Allahumma Ameen.

Rejab, road to Sya'ban, and Ramadhan


"Ketika kamu merasakan orang-orang membencimu tanpa ALASAN yang JELAS, Ingatlah, ALLAH mencintaimu TANPA SYARAT!"


"Hadiahkan sekalung al-Fatihah buat junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan kedua ibu bapa kita ketika menuju ke tempat kerja atau belajar. Sesungguhnya itu membuka rahmat lagi menambah berkat. Jika bekerja rezeki ditambah, jika belajar dilapang pintu kefahaman. InsyaALLAH."


"When someone comes into your life, ALLAH sent them for reason either to learn from them or to be with them until the end. Appreciate them."

p/s : Takdir ALLAH sebaik aturan, jangan cemarkan dengan secalit keraguan.


''Sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka ia benar-benar menasihatimu. Sesiapa yang menasihatimu di khalayak ramai, ia sebenarnya sedang menghinamu.'' - Imam Asy-Syafie


Rasulullah menangis disana melihat akhlakku disini. T_T

"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi." - Al A’raf : 23.


"Ya Allah! Mudahkanlah kami bermusafir dan dekatkanlah kejauhannya. Ya Allah! Engkaulah menemani dalam pemergian dan Engkau pulalah yang melindungi keluarga." - Doa Musafir.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top