0

Kolot Ke Tutup Aurat Nie?


Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Sila baca status di bawah dengan teliti :

1) Perlu ke pakai jubah serban semua tu? Kolot!

2) Belajar laa tinggi-tinggi. Tak payah taksub sangat dengan agama.

3) Budak-budak pondok mesti semuanya jenis yang takda ilmu! Sebab tu layak masuk pondok je! Huhh!

4) Nak tunjuk alim laa tu..alaahh pakai biasa-biasa suda...

Pelik.

Hairan.

Konfius.

OK. Ini pandangan dan pendapat saya :

1. Kalau nak dapat pahala, pakai. Taknak pahala, tak payah pakai. Senang cerita. Sama kes macam niqab. Nak pakai takpe, taknak pakai pun takpe. Hukum niqab dan serban nie khilaf. Ada yang kata sunat. Ada yang kata wajib. Ada yang kata harus. Dan ada jugak yang kata haram mengikut keadaan. Jika di Kelantan, semua sekolah-sekolah pondok berpegang pada qaul muktamad, NIQAB adalah WAJIB. Tapi tidak di Kedah. Untuk pelajar IPTA macam saya pulak, saya berpegang kepada sunatnya niqab memandangkan ada dua tiga kursus di universiti yang memerlukan saya membuka niqab. Dan mengikut ustaz di Pondok Pasir Tumboh, itu dikira sebagai mudharat dan tidak berdosa jika saya membuka niqab.

Tapi yang tak pakai tu, jangan pulak kutuk-kutuk caci-caci maki-maki orang yang berniqab/berserban. Nanti tak pasal-pasal dapat dosa. Golongan yang ikut cara dan sunnah Rasulullah berpakaian nie sebenarnya mereka mendambakan pahala dan rahmat Allah. Bukannya saja-saja. Ingat tak panas ke pakai serba hitam dari atas sampai bawah? Panass dan rasa sangat hot! Tak caya, cuba pakai..hehe.


2. Golongan yang berpakaian mengikut sunnah nie bukannya taksub dengan agama. Bukankah itu pakaian sunnah? Salahkah jika kita pakai apa yang Rasulullah/isteri-isteri Baginda pakai? Berdosakah? OK. Kalau yang berniqab/berserban dan berjubah nie taksub pada agama, so, yang tidak tutup aurat dan mendedahkan aurat sesuka hati, bolehkah jika saya kata mereka nie sebenarnya taksub dengan manusia-manusia yang hidup pada zaman Mesolitik dulu? 

Cuba anda fikir. Yang mana lebih baik? Pakai cara Rasulullah yang kompem-kompem dapat pahala, atau pun, pakai macam orang Mesolitik, yang kompem-kompem dapat dosa? Kalau kulit anda tahan panas api neraka, silakan buka aurat. Tapi jika anda rasa kulit anda hanya mampu bertahan dengan panas dunia, silakan tutup aurat.


3.  OK. Frankly speaking, kawan-kawan yang duk sebumbung di pondok dengan saya, salah sorangnya, sedang mengikuti program pengajian forensik di USM Kubang Kerian, sorang lagi, dari program pengajian kewangan. Ada yang bakal jadi doktor sakit puan, ada juga yang bakal jadi peguam shariah. Dan ada jugak yang sanggup tolak tawaran kedoktoran, sehingga dipulaukan keluarga demi menuntut ilmu akhirat.

Jadi, kenapa kata macam tu? Walau setinggi mana pun anda menuntut ilmu, tapi jika anda merendah-rendahkan golongan yang sentiasa berzikir menyebut nama Allah, ingatlah! Anda tidak akan kemana. Tak payah bangga dengan kelulusan yang anda dapat, sebab di Padang Masyar nanti, Allah tak pandang pun semua tu. Yang Allah kira, sifat taqwa dan amalan dalam diri setiap anak Adam. Kalau amal banyak, syurgalah. Kalau dosa banyak, nerakalah.


4. Bab nak tunjuk alim pulak..hmm..suka saya jelaskan disini, Allah Maha Mengetahui. Kita siapa nak menghukum orang lain? Kita nabikah? Kita maksumkah? Kita tak penah buat dosakah? Hanya Allah saja yang tahu apa yang terlintas di hati hamba-Nya. Jadi, apa salahnya kita bersangka baik. Kalau dia berlagak alim sekalipun, biarlah. Sekurang-kurangnya, dia dah berjaya tundukkan nafsu lelaki terhadapnya. Berterima kasihlah pada orang yang menutup aurat dan memberati aurat mereka daripada pandangan ajnabi. Atau jika anda suka orang yang membuka aurat, anda sebenarnya penyumbang kepada mata-mata yang berdosa.

Sudah-sudahlah kita menghukum orang sebegini. Bukankah jika kita menghina orang sebegitu, kita sebenarnya menghina sunnah Rasulullah? AllahuRabbi ! Besarnya dosa kita jika tergolong dalam golongan begitu.

p/s : Sesungguhnya Islam itu pada mulanya datang dengan asing, dan akan kembali dengan asing seperti pada mulanya datang. Maka berbahagialah bagi orang-orang yang asing.– Ibnu Majah.

OK. Take note.
Siapakah sebenarnya 'orang-orang yang asing' dalam hadis di atas?

Kebahagiaan bagi orang-orang yang asing, iaitu mereka yang berpegang teguh dengan kitab Allah ketika orang lain meninggalkannya dan mereka yang mengerjakan sunnah ketika orang lain meninggalkan sunnah itu. - Imam Ibnu Wahab.
Sahabat dari Pondok Pasir Tumboh


0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top